Weboldal szerkezeti terv

weboldal-bizalomnovelo-elemek

A legfontosabb egy weboldalnál, hogy választ adjon erre a 3 alapkérdésre:

Kinek? Mit? Hogyan?

A 12 legfontosabb pont, amivel ezt megteheti és aminek kötelező a weboldalán megjelenni

Ügyfélprobléma vagy vágy

Egy weboldalt mindig a leendő vevő szemszögéből kell elkészíteni. Mi az ügyfél problémája vagy vágya. Láttassuk a jelenlegi helyzetét és azt, hogy hová juthat el. Ez az előtte-utána állapot ahová eljuthat az Ön megoldásának köszönhetően.

A nagy ígéret

Mindig legyen egy nagy ígéret, ami előre vetíti az utána állapotot. De mindig csak 1, a legnagyobb, a vevő szempontjából a legfontosabb.

Célcsoport

Az látogatóknak egyből tudniuk kell, amikor a weboldalára érkeznek, hogy nekik szól-e az oldal? Önt keresik-e, ők jelentik-e a célközönséget. A weboldalnak a célközönségre kell fókuszálnia, az ő nyelvükön kell tudnia megszólítani őket, miközben el kell kerülnie az üres frázisokat, a semmitmondó szövegeket. Ha bemutatja a termékeit, szolgáltatásait, akkor az már egy jó támpont a látogatók számára. Érdemes lehet szegmentálni a weboldal tartalmát a célcsoportokat figyelembe véve. Egy webáruháznál el kell különíteni a termékcsoportokat, vagy eltérő felületet kínálni a céges és a lakossági vásárlóknak. A látogató világosan lássa, hogy neki, mint célcsoportnak szól-e az ajánlata.

Tevékenység bemutatása

Mindig vannak olyanok, akik nem tudják, hogy pontosan mivel foglalkozik a cége. Lehetőleg nem csak szövegesen, hanem képi, videó elemekkel is el kell magyarázni, hogy mivel foglalkozik. Olyan képeket, ikonokat jelenítsen meg az oldalán, melyek segítik ebben a megismerésben a látogatókat. Ez persze egyszerű esetekben nem túl nehéz feladat, amikor mondjuk süteményt árul a vállalkozása. Ezt az üzenetet viszonylag könnyű átadni a látogatóknak néhány fotó segítségével. Azonban egy szolgáltatásokat kínáló cég esetében már nem ennyire egyszerű a feladat. Az emberek szeretik a valóságról készült képeket, a cégéről, tevékenységéről, termékeiről készült fotók igazolják Önt. Ezek  hitelesek a felhasználók számára. A cél az, hogy meg kell tudni határozni, mit akarnak a felhasználók és ezekhez igazodva kell megjelenniük a menüpontokban is.

USP – Unique Sales Point

Valószínűleg nagyon sok olyan cég van, mely hasonló dolgot kínál az embereknek, mint Ön. Meg kell győznie őket arról, hogy mégis Önt válasszák. Ehhez ki kell tűnnie a tömegből. Be kell mutatnia, hogy mitől eltérő Ön, miért jobb, mint mások. Mivel kínál nekik többet, mint a konkurensek.

Bemutatkozás

Szeretné tudni a látogató, hogy ki Ön és milyen szolgáltatást kínál neki, mit akar eladni. Fontos része a bemutatkozásnak a logó, a melynek stílusa megmutatja, hogy milyen a cége, mire számíthatnak tőle. A logónak közvetítenie kell a vállalkozás értékeit. Az emberek gyakran a cégeknek csak a nevére emlékeznek. A név köré tehát érdemes márkát építeni, hiszen segít az értékesítésekben. A márka felépítésénél nagy jelentősége van a tipográfiának és az üres helyeknek, de a weboldal más design elemeivel is erősíthető. Ha a látogatók emlékeznek a cég nevére, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel fogják beütni azt a keresőbe és nagyobb eséllyel ajánlják másoknak is. Fontos tartalom is, beleértve a képeket, videókat, melyek felkeltik a felhasználó figyelmét és a lehető legjobban elmagyarázzák, hogy ki is Ön. Érdemes a webcím alatt egy szlogent alkalmazni, mely érthető, világos, nem csak jól hangzik. A felhasználók egy része mást is tudni szeretne a cégéről, nem csak azt, hogy miként lehet kapcsolatba lépni vele. Ismerni szeretné a történetét, kik dolgoznak ott, pontosan milyen szolgáltatásokat kínál. Azaz többletinformációhoz szeretne jutni.

Elérhetőség

Az egyik legfontosabb elemként a kapcsolati adatok jelennek meg a cégek weboldalán. Hiszen kapcsolatba akar kerülni a leendő vevőivel, azt akarja, hogy megtalálják az ügyfelei, hiszen így lesz több megrendelése.

  • Hol a székhelye?
  • Az üzlete?
  • Milyen területeken kínálja a szolgáltatását?

Időt takarít meg az embereknek azzal, ha ezt mindjárt a főoldalon kommunikálja. Minél könnyebben megtalálják ezeket az információkat az emberek, annál nagyobb eséllyel válnak az ügyfeleivé. A legtöbb látogató célja az, hogy megtalálja, miként léphet kapcsolatba a cégével. Ezért fontos, hogy jól láthatóan, könnyen észrevehető helyre kerüljenek a kapcsolati információk. Azt, hogy mennyi kapcsolati információt ad a látogatóinak, függ attól az iparágtól, amelyben tevékenykedik. Ha nincs irodája, ahol fogadná az ügyfeleket, akkor egyáltalán nincs szükség arra, hogy címet is közzé tegye. Elég egy telefonszám, e-mail cím megadása.

Call to Action

Mondja el világosan a látogatónak, hogy mit akar, mit tegyenek. Mindig, minden oldalon közölje velük, hogy mi a következő lépés, amit megtehetnek, vagy meg kellene tenniük. Ha szeretné, hogy valamit megtegyen a látogató a honlapján, akkor adjon neki erre egyértelmű utasítást egy call to action gombbal (Kosárba teszem), melyre kattintva eljut a lényeghez. A call to action gombok, linkek mutatják neki az utat, megmondják, hogy hova kell kattintania és ott mit talál. Ha ilyen nincs, akkor a látogató elveszik az oldalon.

Hogyan?

Nem egyszerű feladat bemutatni a termék, szolgáltatás működésére vonatkozó információkat. Segítenek az ábrák, ikonok és rövid mondatok. Érdemes bemutatni a látogatók számára a cégénél zajló munkafolyamatot.

Árképzés

A szolgáltatásainak és termékeinek árát minél előbb mutassa meg. Különösen akkor, ha ingyenes szolgáltatást is kínál, hiszen ez rendkívül vonzó. Összetettebb esetekben előbb érdemes bemutatni a terméket és csak azután térni rá az árra. Személyre szabott szolgáltatásoknál legfeljebb az árajánlat lehetőségét tudja felkínálni a látogatók számára, de azt is érdemes az előtérbe helyezni. Ebben az esetben is javasolt valamilyen irányárat megmutatni, akár korábbi munkák árait feltüntetve, hogy legalább az árkategória nagyságrendjével legyen tisztában a leendő vevő.

Bizalomépítés

Az emberek ki akarják deríteni, hogy mennyire hiteles és megbízható a vállalkozás. Erre szolgálnak egyrészt a felhasználói visszajelzések, melyeket közzé kell tenni a weboldaladon. Másrészt tegye közzé a referenciáit.

Social Média

Szintén a bizalom növelésére szolgáló eszköz, amikor megjelennek a közösségi médiás elérhetőségei, hiszen ezeken keresztül is ellenőrizni tudják a felhasználók. Látják, hogy mennyire élő a közösségi médiás tevékenysége, mi zajlik ott, miként állnak Önhöz az emberek, hány követik, lájkolták. Ez mind hozzájárul ahhoz, hogy megbízzanak Önben. Továbbá így lehetőségük nyílik megosztani a weboldalát, kifejezni tetszésüket.

 

Ezek tehát a legfontosabb kérdések, melyekre válaszokat keresnek a felhasználók, amikor a weboldalára látogatnak.

 

További bizalomépítő elemek:

  • Kapcsolati adatok
  • Cégadatok
  • Logó
  • Ügyfélvélemények, ajánlások
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem
  • Általános Szerződési Feltételek
  • Közösségi média
  • Garancia
  • Elállási jog
  • Díjak, oklevelek
  • Gyakori kérdések – válaszok
  • Blog, szakértői vélemény
  • Saját fotók

Melyek a legfontosabb aloldalak a weboldalon?

  • Főoldal
  • Rólunk oldal
  • Blog
  • Kapcsolat oldal
  • Köszönöm oldal

A “Rólunk” oldal felépítése

Itt olvashat többet a tökéletes “Rólunk” oldal felépítéséről.

A “Kapcsolat oldal” felépítése

Ennek az oldalnak a megtervezésére általában a fontossági lista legalján szerepel. A weboldal többi részét gyakran alakítgatjuk, míg a Kapcsolat oldal ilyenkor kimarad és jó, ha a benne szereplő információk aktuálisak, miközben minden mást már 12-szer átdolgoztunk. Ez nagy hiba, hiszen a Kapcsolat oldal egyike a négy legfontosabb oldalnak minden weboldalon és az egyik leglátogatottabb aloldal. Érdemes kihasználni a benne rejlő potenciált a vásárlásra. Az elején el kell mondani, hogy miért is kellene kapcsolatba kerülnie a látogatónak a cégével és hogyan oldja meg a problémáit. Szerepelnie kell rajta legalább egy e-mail címnek és egy telefonszámnak, mert általában ezekre a leginkább kíváncsiak az emberek. Megjelenhet rajta egy űrlap amivel kapcsolatba kerülhetnek Önnel. Lehet rajta egy call to action, mely a weboldalon tartja az embereket azzal, hogy gondoskodik számukra egy további lehetőségről, ha nem szeretnék kitölteni az űrlapot. De arra is használhat call to action-t ezen az oldalon, hogy könnyebben kapcsolatba kerüljenek Önnel, hiszen végül is ezért érkeznek erre az aloldalra. Ilyen lehet például, a “Küldjön e-mailt!” gomb, vagy ha van élő chat-e, akkor egy azt megnyitó CTA-t. Végül megjelenhetnek rajta a linkek a közösségi média fiókjaira,  a Facebook, Google cégem, LinkedIn, Instagram oldalakra. Ezek lehetőséget adnak az embereknek arra, hogy kapcsolatba lépjenek Önnel más felületeken is. A legfontosabb információknak az oldal felső részén, azaz a “hajtás felett” kell szerepelniük. Ilyen az e-mail cím, a telefonszám, esetleg az űrlap, ide kerüljön a térkép, a postacím, is. A főmenüben kell tenni a weboldal kapcsolati oldalára vezető linket, a láblécben pedig megismételni. A kapcsolati űrlapon túl sok mezőt ne használjon. Mindig legyen egy “üzenet” mező, ahová a látogató kifejtheti kérdését.

A “Köszönjük” oldal

Megköszönni valamit az embereknek, egy megszokott, barátságos gesztus. A weboldaladon is meg kell tenni minden konverzió után, hiszen ilyenkor egy látogató vásárolt valamit, esetleg feliratkozott a hírlevélre. Ez jelentős mértékben képes javítani a felhasználói élményt. Analitika vagy hirdetés használatához is elengedhetetlen a konverzió méréshez egy “köszönjük” oldal. Arra kell törekedni, hogy kialakítson egy elkötelezett ügyfélkört. Számukra a “köszönjük” oldal egy kedves gesztus, mellyel megmutatja, hogy hálás a megrendelésükért. Ugyanakkor a “köszönjük” oldal lehetőséget nyújt egy újabb call to action, vagy egy további ajánlat megjelenítésére, azaz egy második konverzióra. Hiszen akkor van a legnagyobb esély az újabb konverzióra, amikor éppen véget ér egy értékesítés, mert emiatt ilyenkor az ügyfél izgatott. Ugyanakkor már megbarátkozott azzal a gondolattal, hogy üzleti kapcsolatba került Önnel, és bizalmába fogadta. Ez egy rendkívül pozitív állapot, amikor még egy újabb ajánlatot is hajlandó megfontolni. Ilyenkor kell tehát feltenni a kérdést, hogy miben tud még neki segíteni, illetve ráhangolni egy újabb vásárlásra azzal, hogy bemutatja a legjobb termékeit. Tud ajánlani egy további terméket vagy szolgáltatást a vevőnek? Ha megrendelt valamit, akkor melyik a következő logikus lépés? Miként lehet továbbra is izgalomban tartani a megrendelés után? Érdemes egy videóbemutatót vagy más kapcsolódó tartalmat megosztani vele? Mivel lehet még kihasználni a köszönöm oldalt marketing szempontból? Upsale és cross-sale utána down-sale. Ezeket a lehetőségét kihasználni nem egyszerű. Könnyen eshet túlzásokba, ami visszatetszést kelthet az emberekben. Ha viszont jól csinálja, akkor mindkét fél – Ön és az ügyfél is – jól jár vele. Ön növeli a kosár értéket, míg a vevő hozzájut egy hasznos és jó termékhez, ami az eredeti vásárlását még értékesebbé teszi.

A felhasználók általában nem nézik meg az összes terméket. Könnyen kihagyhatnak olyan ajánlatokat, melyek amúgy tökéletesen megfelelőek lennének számukra. A köszönöm oldalt ezért felhasználhatja arra, hogy olyan termékeket mutasson a vevőknek, melyek feltehetően tetszenek nekik.

Egy köszönöm oldalon mást is elmondhat a köszönömön kívül. Felhívja a vásárlók figyelmét az éppen megtett cselekvésük értékére. További tartalmakat ajánlhat, különösen abban az esetben, ha mondjuk egy hírlevélre iratkoztak fel. Megadja a lehetőséget arra, hogy kapcsolatba lépjenek Önnel, akár a közösségi médián keresztül. Linkeket helyez el kapcsolódó tartalmakra, akár a blogbejegyzésekre, videókra. Ha a vásárlási folyamat során nem kínált nekik lehetőséget a hírlevél-feliratkozásra, akkor itt a helye.

Elsősorban a felhasználói élmény javításának körébe tartozik, hogy egy “köszönjük” oldal feldobásával egyértelműen megerősíti az emberek számára, hogy sikerült célba juttatniuk az űrlapot. Ez azért fontos, mert miután az emberek végrehajtanak egy konverziót, különösen, ha egy vásárlásról van szó, szükségük van megerősítésre arról, hogy a weboldal megfelelően működik. Természetesen egy e-mailt is kell küldenie megerősítésként, egy “köszönjük” oldal azonban azonnali visszajelzést kínál arról, hogy minden a várakozásoknak megfelelően zajlott.

Amikor egy ügyfél végrehajt egy cselekvést vagy egy vásárlást, az remek időpont arra, hogy beszerezzen tőle valamiféle visszajelzést, jobban megismerje a vevőit. Miért fontos jobban megismerni az adatokon keresztül? Mert felhasználhatja a weboldala és ajánlatai további személyre szabására. Készítsen egy kérdőívet azzal kapcsolatban, hogy milyennek találta vásárlás, illetve a termék kiválasztásának folyamatát. Megkérdezheti, hogy milyen típusú tartalmat szeretne látni a weboldalon? Milyen termékeket szeretne látni a kínálatban? Szeretne-e valami tájékoztatást a megvásárolt termékkel kapcsolatban? Az ilyen típusú információk sokat segíthetnek Önnek abban, hogy mit kínáljon az embereknek, vagy hogy mi legyen a következő lépés a marketingstratégiában. Mindebből látszik tehát, hogy a “köszönjük” oldal nem csak szükségszerű a weboldaladon, hanem kiváló lehetőségeket is kínál. Talán ez jelenti az utolsó interakciót egy olyan személlyel, aki kapcsolatba lépett Önnel a weboldalon keresztül. Építheti vele a márka hűséget és visszatérő vásárlókat szerezhet.

A köszönet mellé egy ajándékot is kínálhat a vásárlóknak. Itt olyan ajándékra kell gondolni, mint egy kupon vagy egy ingyenes minta. Ezzel jelentős mértékben növeli az esélyét annak, hogy az emberek legközelebb is Önnél fognak vásárolni.

 

Készítettem egy segédtáblát az oldal szerkezeti tervének elkészítéséhez. Ezt innen nyithatja meg:

Weboldal szerkezeti terv


Szerző:  

okleveles informatikai mérnök - marketing kommunikációs szaküzemgazdász, online marketing specialista

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

három × 4 =