Üzleti terv

uzleti-terv

Egy online vállalkozásnak is elengedhetetlen az üzleti terv. Induló vállalkozóként sokan úgy gondolhatnák, hogy az nekik nem kell, túl kicsi a vállalkozása, túl bonyolult elkészíteni egy üzleti tervet, meg különben se lehet előre megmondani, hogy mi fog történni a jövőben.

Én azt mondom, hogy muszáj egy vállalkozónak tisztában lennie a számaival, különben az nem vállalkozás, hanem egy társasjáték.

Tudnia kell, hogy mennyi induló tőkére lesz szüksége, majd meg kell tervezni, hogy mennyi a várható havi működési költsége. Ha termék eladással foglalkozik, akkor kell induló készlet és a készlet fogyásának megfelelően gondoskodni kell a pótlásról. Ha növekedni kezd a vállalkozása, akkor lehet, hogy nagyobb üzlethelyiségre, raktárra lesz szüksége. Többet kell költeni fejlesztésre, több alkalmazottra lesz szüksége, ezeket az adatokat számszerűsíteni kell, ezt hívjuk üzleti tervnek.

Egy üzleti tervben meg kell határozni:

  • a várható bevételeket
  • a felmerülő költségeket
  • az ebből kialakuló profitot.

Meg kell határoznia a fedezeti pontot, azaz ahol a bevételek már fedezik a költségeket. Továbbá végig kell gondolnia, hogy milyen veszélyekre kell számítson és hogyan tudja ezeket elkerülni vagy legalább kezelni.

Az üzleti terv a vállalkozási ötletének megvalósulása, azaz hogyan éri el a kitűzött célt, hogyan fog ez működni rövid-, közép- és hosszútávon.

Üzleti tervre szüksége van induló vállalkozásának, hogy kiderüljön, egyáltalán érdemes-e belevágni, megtérülhet-e a befektetett pénz és energia.

Hogyan épül fel az üzleti terv?

Bemutatja a vállalkozását:

  • mi a cél
  • hogyan fogja elérni?

A működési terv:

  • milyen eszközökkel,
  • milyen technológiával végzi a tevékenységet,

azaz ez a szakmai leírása a tevékenységnek.

Marketing terv:

  • milyen problémára milyen megoldást kínál,
  • milyen áron,
  • hogyan éri el a célpiacot,
  • milyen a konkurencia,
  • mivel másabb, egyedibb, jobb, mint a konkurensei.

Pénzügyi terv:

  • várható bevételek,
  • költségek,
  • eredmények,

azaz el kell készíteni az eredménykimutatást.

Mérleg:

  • tartalmazza az eszközeit,
  • ezt milyen forrásból finanszírozza.

Cash-flow:

  • várható pénzbefolyások,
  • kifizetések

adott időpontban.

Milyen a jó üzleti terv?

Kicsit optimista, de azért realista. Derüljön ki belőle, mikor kezd el nyereséget termelni a vállalkozás, mit kell ehhez tenni, mi történik, ha mégsem úgy alakul, milyen lépéseket kell tennie azért, hogy elérje az üzleti célját.

Határozza meg, hogy mit szeretne elérni egy év alatt. Mennyi a tervezett bevétel? Mennyit akar kivenni? Hány alkalmazott kell? Mennyi lesz a bolt / iroda / raktár költsége?

Tűzze ki a céljait!

Ha nincs még előző évről tapasztalata, amihez viszonyítani tudna, akkor próbálja meg a lehető legjobban megbecsülni a számokat.

Jó módszer a bevételeket konzervatívan becsülni, míg a költségeket inkább kicsit magasabbra.Az üzleti tervnek az is a lényege, hogy ha az jön ki, hogy még a legoptimistább számolással sem tudja behozni a legkisebb szükséges bevételt, akkor valamit máshogy kell csinálnia.

A lényeg az üzleti terv átláthatósága, értelmezhetősége. Legyen benne egy összefoglaló rész, ahol egy oldalban összefoglalja a lényeget.

 

Összeállítottam egy minta üzleti tervet. Az van benne, amiből a pénz lesz. Mennyi lesz a bevétel és mibe kerül ez Önnek.

Üzleti terv minta

Szerző:  

okleveles informatikai mérnök - marketing kommunikációs szaküzemgazdász, online marketing specialista

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

18 − tizennyolc =