A WooCommerce alapértelmezésben 7 státuszt használ, amely fedi egy normál webáruház rendeléseihez kapcsolódó folyamatok lépéseit.
- Fizetés folyamatban
- Fizetésre vár
- Feldolgozás alatti
- Teljesített
- Sikertelen
- Visszamondott
- Visszatérített
A rendelés folyamata
Egy rendelés nem feltétlenül veszi fel az összes státuszt és nem minden rendelés veszi fel kerül az adott állapotba.
Vannak olyan rendelések, amelyek leadásuk után hamar átmennek a „Feldolgozás alatti” állapotból a „Teljesített” státuszba.
Az igazság az, hogy nincs igazán egy fix folyamat. A státusz attól függ, hogy milyen a termék, mennyi van készleten és milyen fizetési móddal vásárolták meg. A rendelés kézzel vagy automatikusan ugorhat az egyik státuszból a másikba.
A rendelési folyamat státuszai
Fizetés folyamatban
Amikor a bankkártyás fizetést választ, akkor a rendelés „Fizetés folyamatban” állapotba kerül. Várunk a fizetésre, ami másodpercek alatt, automatikus megtörténik. A rendelés, a fizetést követően automatikusan „Feldolgozás alatti”-ra kerül.
Fizetésre vár
Ha a vásárló rendel a webáruházban és az előreutalást választja, akkor a rendelés a „Fizetésre vár” státuszba kerül. A rendelés arra vár, hogy a vásárló átutalja az árát. A pénz beérkezése után a webáruház üzemeltetője kézzel megváltoztatja a rendelés státuszát „Feldolgozás alatti”-ra. A „Fizetésre vár” státuszú rendelések csökkentik a készletet.
Feldolgozás alatt
Miután a kereskedő megkapta a rendelést, feldolgozza a megrendelést, összeállítja a csomagot, hívja a futárt, elkészíti a számlát, stb. Ebben a státuszban a termék levonódott a készletből és akár kézzel beállítva, akár automatikusan kerülhet a rendelés a „Feldolgozás alatt” státuszba.
„Feldolgozás alatt”-ra kerül egy megrendelés, ha:
- banki átutalást választott a vásárló, és később ki is fizette
- bankkártyával fizetett
- utánvét fizetési módot választott, azaz csak utólag fizet
Tehát ez az állapot azt jelenti, hogy komolyan gondolták a rendelést.
Teljesített
A rendelés akkor kerül „Teljesített” státuszba, amikor elküldtük a csomagot.
Sikertelen
A „Sikertelen” státuszú akkor lesz, ha a bankkártyával történő fizetés hibás lett, a bank nem fogadja el a megadott bankkártya-adatokat.
Visszamondott
A „Visszamondott” állapot, akkor áll be, ha a bank oldalán fizetés helyett a „Mégsem” gombot nyomta meg a vásárló.
Visszatérített
Valami miatt visszaküldte a vásároló a csomagot és a pénzt vissza kell fizetnünk. Sztornózni kell a számlát és visszaállítani a készletmennyiséget.
Egy ideális webáruház rendelési folyamata
Előre fizetés esetén
Bankkártyás fizetés
Megrendelve –> Fizetve —> Postázva –> Teljesítve
Előre utalás
Megrendelve –> Fizetésre vár –> Fizetve —> Postázva –> Teljesítve
Utólagos fizetés
Utánvétes szállítás
Megrendelve —> Postázva –> Fizetve –> Teljesítve
Személyes átvétel
Megrendelve –> Összekészítve –> Személyes átvétel –> Fizetve –> Teljesítve
Természetesen ettől eltérő megoldások is létezhetnek. Pl. amikor az átvételi ponton nincs pénzforgalom, akkor a személyes átvételt is előre fizetéssel kell megoldani.
E-mailes értesítések
A Woocommerce-ben be kell állítani az e-mail küldést is, mert értesíteni kell a vásárlót arról, hogy hol tart a megrendelése, mikor postázzuk, a pénzt megkaptuk, stb.
Custom Order Status for WooCommerce plugin használata
A Custom Order Status for WooCommerce plugin segítségével fel tud venni egyedi rendelési státuszokat. A plugin lehetővé teszi egyedi rendelési állapotok hozzáadását a WooCommerce-hez. Alapértelmezés szerint állítsa be az egyéni állapotokat a megrendelésekhez és egyedi e-maileket is küldhet ezeknek az új állapotoknak megfelelően.
Köszönöm! Nagyon értékes volt és értehető is minden nekem laikus számára.
Kedves Gábor!
Köszönöm a visszajelzést. Remélem az Ön webáruházának státuszainak beállítása is sikerül ezek alapján.
Üdvözlettel:
Kabay Tamás
Kedves Tamás!
Köszönöm a leírást, hasznos volt! A „Visszamondott” állapot után célszerű emailben megkeresni a vásárlót, hogy esetleg segítséget nyújtsunk (vagy pl. átutalásos opciót ajánljunk fel neki)?
Most találkoztam ezzel először – ráadásul a WooCommerce nem is küldött róla értesítőt, hogy rendelés történt az oldalon. Furcsa!
Köszönettel,
Júlia
Kedves Júlia!
Igen mindenképpen érdemes megkeresni a Kosárelhagyókat.
Ebben az esetben legalább már tudjuk az e-mail címét. 🙂
A “Visszamondott” állapot után átutalásos vagy utánvétes opciót is felajánlhat.
Ezeket a megkereséseket már külön kell beállítani a Woocommerce-ben.
Üdvözlettel:
Kabay Tamás
Kedves Tamás!
Köszönöm szépen a tanácsot! Igen, írtam is a vásárlóknak! Még tanulom a dolgot, de alakul 🙂 Köszönöm még egyszer is a segítséget!